Marketing automation w salonie dealerskim – co musisz wiedzieć?

  • Post category:Artykuły
  • Reading time:6 mins read

Informacja równa się władza, a czas to pieniądz – truizmy, prawda? Jednak osadzone w odpowiednim kontekście, mogą rzucić zupełnie nowe światło na Twoje działania sprzedażowe. Rozświetlając otaczający Cię mrok, ujrzysz drogę do skutecznego generowania leadów, trafnej komunikacji, a w konsekwencji – zwiększenia przychodów Twojego salonu. Pozwól, że zapoznamy Cię dziś ze sprzedażową latarnią, w postaci automatyzacji marketingu.

Czym jest marketing automation?

W największym skrócie: automatyzacja marketingu to takie wykorzystanie nowych technologii, które odciąży Twój zespół z powtarzających się, mozolnych czynności. Wdrażając odpowiednie narzędzie, nie tylko uzyskasz maksymalną liczbę danych o swoim kliencie – dostaniesz je posegregowane w sposób, jakiego sobie życzysz. Dzięki temu zamiast spędzania dziesiątek godzin na pozyskiwaniu danych, przekierujesz energię na przygotowanie skutecznej, spersonalizowanej komunikacji, dedykowanej klientom w określonych grupach docelowych. Możesz na przykład wystosować inny komunikat w zależności od tego, jakimi produktami przejawia zainteresowanie klient, stopnia lojalności wobec Twojej marki i tego, czy w ogóle wcześniej słyszał o Twojej ofercie.

Powyższe to tylko ułamek tego, co oferują najbardziej profesjonalne narzędzia do automatyzacji marketingu. Możliwości wykorzystania szczegółowych danych są niemal nieograniczone, a wszystko zależy od odpowiedniej strategii i kreatywności. Aby pomóc Ci zrozumieć, jak działa marketing automation w praktyce, przeprowadziliśmy niedawno rozmowę z Michałem Korbą – współzałożycielem User.com, czyli jednego z najważniejszych tego typu narzędzi na rynku:

Marketing automation w salonie dealerskim - 3 przykłady

Na bazie powyższego wstępu, przejdźmy więc do konkretów. Jak wykorzystać marketing automation do celów sprzedażowych? Oto trzy przykłady, które mamy nadzieję posłużą Ci jako inspiracja do własnych działań. 

1) Optymalizacja e-mail marketingu

Dobrze prowadzony newsletter to jeden z kluczowych elementów budujących lojalność klienta. Zrób wszystko, by ten otwierając Twojego maila nie przeglądał kolejnej ulotki reklamowej. Zadbaj, by każda wiadomość była drobnym ukłonem w jego stronę – prześlij na przykład garść praktycznych porad przed zakupem auta lub zaproszenie do zapisu na ekskluzywne wydarzenie, tylko dla subskrybentów. Dzięki automatyzacji marketingu w tym zakresie prześledzisz wszystkie statystyki, nie tylko na temat konwersji, ale też sposobu konsumpcji Twojej wiadomości.
Dobrą praktyką jest personalizowanie treści i zwracanie się do klientów po imieniu – to jedna z powszechniejszych funkcji każdego oprogramowania do automatyzacji mailingów i dość podstawowy zabieg. Czy wiesz jednak, że dodanie emotikony w tytule, zwiększa prawdopodobieństwo otwarcia wiadomości aż o 56%? Co ciekawe, zawarte są one w tematach zaledwie 6,9% wysyłanych przez marki maili. Kolejnym pomysłem na zwiększenie efektów komunikacji może być zadanie w mailingu pytania – na przykład o to, czy klient wyczekuje premiery konkretnego modelu. Po udzielonej odpowiedzi system do marketing automation przypisze go do odpowiedniej grupy – a Ty będziesz móc wysyłać mailingi jedynie na temat nowego Audi A8.

2) Umawianie jazdy próbnej

Wyświetlanie wyskakujących komunikatów (tzw. “pop-up”) każdemu odwiedzającemu stronę internetową salonu może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Jakkolwiek jest to nadal skuteczny sposób na pozyskiwanie kontaktów do klientów, tak dużej części z nich może utrudniać korzystanie ze strony i zwyczajnie irytować – zwłaszcza podczas pierwszej interakcji z marką. Wtedy to użytkownik musi zdecydować się na odpowiednie ustawienia zasad prywatności i zaakceptować pliki cookies. Bardzo często dostaje też informację o trwających promocjach. Efekt bywa taki, że zamiast dowiedzieć się czegoś o Twojej marce, klient szuka łatwiej dostępnego dealera – takiego, u którego nie musi zamykać wyskakujących okienek jeszcze zanim cokolwiek przeczyta. Zupełnie inaczej interakcja ta wyglądać będzie, gdy użytkownik pojawi się na Twojej stronie po raz drugi lub trzeci, wiedząc, jak się po niej poruszać i szukając innych informacji na ten sam temat. Dzięki marketing automation system automatycznie rozpozna, iż jest to ta sama osoba – i w takim przypadku warto skonfigurować wyświetlenie baneru z prośbą o pozostawienie numeru telefonu – na przykład w celu umówienia jazdy próbnej.

3) Jeszcze lepsze dopasowanie oferty

Im więcej danych, tym lepiej – warto wiedzieć na przykład, jaki sposób finansowania przewiduje potencjalny klient lub jaki typ auta byłby dla niego odpowiedni. Taka wiedza uzupełni anonimowe dane, zbierane przez narzędzia do automatyzacji, dzięki czemu jeszcze lepiej dopasujesz swoją komunikację do potrzeb odbiorcy. Dobrym pomysłem na uzyskanie interesujących Cię informacji może być profesjonalny i proaktywnie prowadzony czat na stronie. Co istotne, nie potrzebujesz do tego celu armii własnych konsultantów – na rynku dostępne są profesjonalne firmy, specjalizujące się w pozyskiwaniu leadów sprzedażowych lub określonych informacji od rozmówców. Outsourcing obsługi klienta w tym zakresie możesz wykorzystać na przykład do przeprowadzenia ankiety, a następnie optymalizacji remarketingu według wskazanych odpowiedzi.

Marketing automation to bardzo rozległa dziedzina wiedzy – w praktyce korzysta z niej każdy salon dealerski – choćby układając proste formuły w excelu lub kategorie w CRM. Przeglądając dostępne na rynku narzędzia możemy jednak pokusić się o stwierdzenie, że jako branża wykorzystujemy zaledwie ułamek oferowanych przez nie możliwości. Wniosek? Konkurencję wyprzedzi ten, kto w pełni wykorzysta omawiany potencjał, a dalsza edukacja w tym kierunku może być krokiem milowym w rozwoju Twojego salonu.