TikTok dla dealera [przykłady]

  • Post category:Artykuły
  • Reading time:15 mins read

Kolejną platformą social media, która szybko zdobywa nowych użytkowników jest TikTok (w Polsce 3,1 mln użytkowników). Sprawdzamy czym charakteryzuje się ta platforma, jaka jest przeciętna charakterystyka osoby z niej korzystającej oraz jak wykorzystać ją w ramach działań marketingowych stacji dealerskiej.

Czym charakteryzuje się platforma?

Platforma, która zdobyła bardzo duże zainteresowanie pokolenia Z, oferuje możliwość wysyłania bardzo krótkich materiałów wideo w założeniu treścią zbliżonych do teledysków muzycznych. Pozwala na dodawanie do materiałów wideo filtrów, muzyki oraz efektów specjalnych. Na platformie TikTok przeważa wideo w formacie pionowym. 

Materiały wideo, które gromadzi TikTok ciężko porównać przykładowo z bazą filmów na YouTube. Dotychczasowe materiały wideo mające na celu bezpośrednią promocję nie sprawdzą się na platformie TikTok. Formaty, które zapewnią zdecydowanie większe powodzenie w tym przypadku to materiały nieformalne, pokazujące biznes “od kuchni”.

Popularne formy materiałów na TikTok:
  • lip-sync – wideo gdzie twórca udaje śpiew poruszając wargami zgodnie z tym co śpiewa wykonawca podłożonej muzyki
  • stand-up – krótki występ komediowy;
  • pokaz – prezentacja jakiejś umiejętności
  • tutorial / poradnik
  • stream – relacja na żywo

Kto korzysta z platformy?

TikTok jest jedną z najczęściej pobieranych aplikacji w ponad 40 różnych krajach. 53% wszystkich użytkowników platformy to mężczyźni, 47% kobiety. W USA 32.5% użytkowników TikToka jest w wieku 10-19, 29.5% jest w wieku 20-29, 16.4% w wieku 39-39.

Jeśli dealer sprzedaje samochody do osób kupujących pierwszy samochód, młodych rodzin i Millenialsów, wtedy obecność na TikToku wydaje się koniecznością.

Platforma TikTok, która w Polsce ma już ponad 3,1 mln użytkowników rośnie jak na drożdżach, a pandemia tylko przyspieszyła jej rozwój. Dla zamkniętych w domu ludzi zamknięci możliwość zabicia nudy poprzez przeglądanie śmiesznych / interesujących filmików. Z racji dynamicznego rozwoju aplikacji, który zaczął się od najmłodszych użytkowników ciężko jednoznacznie określić profil wiekowy użytkowników w Polsce. Badanie przeprowadzone w Polsce przez Agencję GetHero pokazało wyniki odstające znacząco od średniej dla rynku USA: “(…)Dwie trzecie z nich jest w przedziale wiekowym 13-15 lat. Następną najliczniejszą bazą odbiorców są użytkownicy poniżej 13 roku życia. Odbiorcy w wieku 16-18 stanowią 15 % całości, natomiast starsi internauci stanowią zaledwie 2% próby badawczej. (…) większość respondentów (95%) stanowiły kobiety”.

Mając na uwadzę, że charakterystyka użytkowników w mainstreamowych portalach normuje się wraz z dojrzewaniem platformy na konkretnym poziomie można mieć pewność, że i w Polsce już niebawem pełnoletni odbiorcy stanowić będą większość użytkowników TikToka, dlatego nie należy pomijać tego kanału w planach marketingowych na najbliższy czas, nawet jeśli teraz wielu marketerów postrzega TikTok jako “ciekawostkę” lub nawet pewną ”abstrakcję”.

Zalety TikTok

Pierwszą z zalet tej platformy jest stosunkowo jasno określona grupa odbiorców – jest ona nasycona osobami młodymi. Jeśli to do nich chcemy trafić, to dokładnie tutaj ich znajdziemy.

Korzystanie z TikTok jest bezpłatne. Istnieją formy płatnej promocji (do których być może wrócimy w Stacji Marketing w przyszłości? 🙂 ), nie mniej do uzyskania odpowiedniego dotarcia i zainteresowania odbiorców potrzebny jest dobry film z ciekawym pomysłem. Takie filmy przy obecnym działaniu platformy mają bardzo dużą szansę na organiczne dotarcie do odbiorców, na których nam zależy.

Aplikacja stawia na mobile i prezentowany content jest zoptymalizowany pod przeglądanie z poziomu telefonu. To zaleta w świecie, gdzie użytkownicy z roku na rok przenoszą swoje zaangażowanie czasowe dostępu do social mediów z komputerów na urządzenia mobilne.

Co dealer może publikować na TikTok?

Klipy przygotowywane na potrzeby platformy powinny być możliwie nieformalne i angażujące użytkownika. Nie przejdzie tu natarczywa promocja oraz filmy typowo sprzedażowe – konieczne jest zachowanie formy informacyjnej lub (najlepiej!) rozrywkowej.

Co może stać się przedmiotem filmów wrzuconych na TikTok?
  • wiadomości z życia wewnętrznego stacji dealerskiej
  • dowcipne sytuacje z życia stacji dealerskiej
  • dostawa nowych aut na parking przy salonie
  • pokazanie działania funkcjonalności auta
  • pokazanie działu serwisowego w akcji
  • wzięcie udziału w popularnym w danym momencie wyzwaniu (tzw. #challenge)
Warto mieć na uwadzę, że na ten moment TikTok nie pozwala na bezpośrednie linkowanie do stron zewnętrznych pod wpisem, dlatego należy patrzeć na wrzucane materiały jako budujące szeroko rozumiany wizerunek firmy i dające szerokie dotarcie, mniej jako działania, które mają przełożyć się na konkretne mierniki marketingowe związane z bezpośrednimi sprzedażami. Jednocześnie brak bezpośredniego przełożenia na mierzalny rezultat nie powinien w tym przypadku być czynnikiem dyskwalifikującym platformę z potencjalnej listy kanałów wykorzystywanych przez dealera.

Zagraniczne inspiracje - co dealerzy publikują na TikTok?

Promocja konkretnego modelu wraz z muzyką
Pracownicy serwisu pomagają uwolnić kotka, który wszedł pod maskę samochodu
Dostawa nowych aut na parking
Kampania promocyjna Chevroleta Silverado na Facebooku
@chevrolet

Time to pickup and get down with #Silverado and @breland . #MyTruck

♬ My Chevy Truck - BRELAND
Park assist w Mercedesie E300
@vroombabyy

Today I’m showing you park assist! There are several brands that have this feature. I used an E 300✨#car #cardealership #mercedes #eclass #parkassist

♬ Background Music for Photography - Background Music
Naprawa klimatyzacji
Klimatyzacja nie działa jak powinna
Klient testuje auto na parkingu
Klient nie może otworzyć bagażnika z powodu pszczół

Więcej przykładów?