Jak przygotować się na Black Friday?

  • Post category:Artykuły
  • Reading time:6 mins read

Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy to jedne z ulubionych dni w roku dla kupujących, ale też – przede wszystkim – sprzedawców. Jak prowadząc sklep online przy salonie dealerskim, zwiększyć sprzedaż na przedświątecznych wyprzedażach?

“Części i akcesoria za pół darmo!”

Tak może się wydawać klientom sprawdzającym Twoją ofertę z okazji Black Friday… i to właśnie pożądany efekt “wow!”. Oczywiście, w biznesie jak w życiu, nie ma nic za darmo. Jednak jeśli tylko dobrze rozegrasz kwestię promocji, możesz znacznie zwiększyć sprzedaż, nie tracąc przy tym zysku. Według dostawcy rozwiązań do sprzedaży auto części w sieci – Revolution Parts – ich wzrost sprzedaży w promocyjny weekend to 40-80%. Nawet jeśli nie jesteś specem od e-commerce, na wprowadzenie potrzebnych usprawnień masz jeszcze ponad miesiąc. To dużo czasu, który wystarczy na większość potrzebnych działań. Pozostałe na pewno nie zaszkodzą, a jeśli wymagają dłuższej i bardziej konsekwentnej pracy, odpłacą się z nawiązką za rok. To co, zaczynamy?

Ustal harmonogram

Na początek najważniejsze – co, gdzie, jak i kiedy. Wymienione we wstępie święta stają się w Polsce coraz popularniejsze, ale możemy się jeszcze sporo nauczyć od kolegów i koleżanek zza oceanu. Tam jawią się one jako prawdziwe igrzyska sprzedaży, a rabaty dla klientów są największymi w całym roku. Każdy dokładnie wie, jakie promocje zaproponuje i jak długo będą one trwały. To ważne, bo z roku na rok liczba sklepów w sieci rośnie, zwiększając wartość rynku e-commerce. Zaciera się więc różnica pomiędzy black friday a cybermonday. Większość handlowców decyduje się na przedłużenie promocji na cały weekend, a często też i tydzień. Spójrz więc w kalendarz i zaplanuj swoją strategię. Wielka obniżka w jeden dzień? Mniejsza na cały tydzień? A może rabat na inny rodzaj części każdego dnia? Sprawdź, który wariant będzie najbardziej rentowny.

Stwórz listę bestsellerów

Myśląc o rentowności, weź pod uwagę części i akcesoria, które sprzedają się w Twoim sklepie najlepiej. Spójrz także na te, na których masz największą marżę. Pierwsze powinny zostać przecenione ze względu na ich popularność – ta napędzi sprzedaż, ale też zapewni pozytywne skojarzenia z marką – konsument będzie wiedział, że to właśnie u Ciebie znalazł to, czego potrzebował. Drugi przykład często dotyczyć może rzeczy drogich, z których zakupem wielu przeciętnych Kowalskich czeka na właśnie tak dużą obniżkę, jak z okazji Black Friday. Warto dać im poczucie ustrzelenia jedynej w swoim rodzaju okazji, a wysoka marża sprawia, że jest z czego ciąć i staje się to możliwe.

Postaw na SEO i reklamę CPC

Jak mówi Thomas Tourville z Revolution Parts, zanim w ogóle zacznie się promocję, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, skąd klienci mają się o niej dowiedzieć. Biorąc pod uwagę fakt, że 74% konsumentów poszukuje części i akcesoriów samochodowych za pośrednictwem internetu, optymalizacja wyników wyszukiwań (SEO) odgrywa w tym zakresie ogromną rolę. Warto zainwestować w profesjonalny audyt SEO, dzięki któremu upewnisz się, że na Twojej stronie wszystko gra – od opisów produktów, przez meta images i descriptions, bo odpowiednie linkowanie. Kolejnym krokiem może być ustawienie reklam w wyszukiwarce. Według tego samego eksperta powinieneś się tym zająć minimum 60 dni wcześniej, ale wiadomo – na usprawnienia nigdy nie jest za późno. Polecamy reklamy typu Cost Per Click (CPC), dzięki którym ustawisz maksymalną kwotę, jaką chcesz zapłacić za jedno kliknięcie – tym samym masz pewność, że przeglądający otworzył Twoją witrynę, a nie tylko przeleciał wzrokiem po reklamie.

Dywersyfikuj kanały sprzedaży

Jak dowiedzieliśmy się od innych marketerów z Revolution Parts, ponad połowa wyszukiwań na temat części w USA odbywa się w tak zwanych marketplace’ach. To za sprawą potężnego na tamtym rynku Amazona, ale ten przecież właśnie wszedł do Polski, a pozycja Allegro i OLX jest u nas podobnie niepodważalna. Jeśli prowadzisz wyłącznie sklep internetowy, rozważ dywersyfikację sprzedaży i poszerzenie jej o te kanały. Wczesne wejście na Amazona może pomóc w wyprzedzeniu konkurentów w przyszłości, a niezależnie od tego, którego giganta wybierzesz, wykupienie płatnej promocji będzie o niebo łatwiejsze, niż samodzielna optymalizacja reklam w wyszukiwarce i na banerach.

Wyróżnij się

Na koniec rada, której w naszych artykułach udzielamy najczęściej. Niemniej, jest ona szalenie ważna. Zadbaj o spójną i jedyną w swoim rodzaju kreację marketingową. To, czym wyróżnisz swój salon w okresie przedświątecznych promocji, może rzutować również na sprzedaż w okresie bożonarodzeniowym – zadowoleni klienci będą wracać, a ci, którzy nie zdecydują się na zakup, bez problemu rozpoznają Twój sklep dwa tygodnie później. Co możesz zrobić? Na przykład na kilka dni zmienić wygląd strony głównej. Ustawić pop-up informujący klientów o darmowej wysyłce. Zaoferować rabat na usługi serwisu przy zakupie części podczas promocyjnego weekendu. Wszystko zależy od kreatywności i możliwości Twojego salonu.
Efektywna strategia działań marketingowych w okresie końcoworocznym może przechylić na Twoją stronę szalę zwycięstwa w walce z ambitnymi targetami. To świetny moment na to, aby zamknąć rok z przytupem i w dobrym humorze odpocząć w trakcie przerwy noworocznej. Aby tak się stało, już dziś zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z innymi pomysłami na skuteczny marketing stacji dealerskiej. Obiecujemy jeszcze więcej wartościowych lektur!